42nd CSVS forum
AWACS Datalink pro F-16 - Verze k tisku

+- 42nd CSVS forum (https://forum.falcon-4.com)
+-- Fórum: Ostatní (/forum-8.html)
+--- Fórum: OFF-TOPIC (/forum-9.html)
+--- Téma: AWACS Datalink pro F-16 (/thread-289.html)



AWACS Datalink pro F-16 - Menny - 06.10.2017 12:34

Ahoj kluci,
když jsem hledal info o datalinku Link-16, tak jsem narazil na webu http://www.f-16.net, na otázku, jestli F-16 má dostatečný datový tok pro AWACS, že pilot nemusí zapnout radar, aby určil jeho pozici. A odpověď je celkem zajímavá:

Každý letoun (nejen F16 ), která má datalink MIDS může toto udělat. MIDS je novější verze terminálu Link 16 a protože USA spolupracovaly s Francií, Velkou Británií, Španělskem, Německem a Itálií, cena je mnohem nižší (~ 300 000 dolarů / kus). V USA jsou do všech letounů určené pro přední linii nainstalovány MIDS. Existují dvě verze: LVT (Low Volume Terminal) a FDL (Fighter Data Link). Oba jsou podobné, ale FDL je o něco méně výkonný (max. dosah 185 Nm, ve srovnání s dosahem 300 Nm, bez kanálů radiové komunikace, bez integrace TACAN). LVT je již nainstalován na F16 blk. 50 (brzy budou instalovány na všech blk.40 Vipers v rámci programu CCIP), F-18C/D, F-18E/F, zatímco FDL jsou nainstalovány na F-15C/D a F-15E.
Mimo partnerů na MIDS, mají švédské Gripeny možnost použití MIDS.
Pilot F16 může na svém displeji vidět to, co vidí operátor AWACSu na svém displeji, bez zapnutého radaru APG 68 s pouhým zpožděním 2,5 sekundy. Má jasný přehled o tom, co se kolem něj děje až do 500 km. Jeho letadlo je ve středu displeje, špatní hoši se na jeho displeji objevují jako červené trojúhelníčky, spojenecké letadlo se objevuje jako zelené kruhy, jeho číslo jako modrý kruh a neznámé letadlo jako žluté čtverce. Další užitečné navigační body navigační oblasti, umístění nepřátelských raketových stanic typu air-to-air, přátelské letecké základny a alternativní záchranné základny a doteková linie nazvaná "Forward Edge of Battle Area", která odděluje své síly od nepřátel. Přibližně 128 stíhačů může tyto informace obdržet z jednoho nebo více E3 nebo E2.
Operátor AWACSu může přidělit cíl stíhačům, které koordinuje. V tomto okamžiku na displeji tohoto stíhacího letounu začne označený cíl svítit. Stíhací pilot takto ví, že dostal tento cíl alokovaný. Může vypálit raketu bez použití svého radaru. Špatný chlapec si ničeho nevšimne, až bude příliš pozdě (3-5 sekund), kdy začne vysílat vyhledávací hlavice AMRAAM ARH.
Každý stíhací pilot může také napadnout cíl dle vlastní iniciativy. V takovém případě všichni účastníci sítě (další stíhačky a AWACS) uvidí na svých displejích tečkovanou čáru mezi útočníkem a jeho cílem: tímto způsobem ostatní vědí, že tento cíl je již napaden a takto se redukují zbytečné útoky.
Také všechny stíhačky vysílají ve specifických intervalech krátké zprávy popisující svou polohu, co dělají (útočí na vzdušný cíl, útočí na pozemní cíl, doplňují palivo, letí domů, jsou k dispozici pro další úkol atd.), stav zbraní a palivo. Tímto způsobem operátor AWACS bude v každém okamžiku informován o stavu svých sil.


Pro zajímavost tato odpověď je stará přes 10 let, snad toto info je z důvěryhodného zdroje.


RE: AWACS Datalink pro F-16 - Harm - 08.10.2018 14:10

pěkný, jen bych místo Nm dal nm. Přemýšlel jsem, jaký "Newton metr", a ony jsou to námořní míle smich